نمایندگی مجاز

قدم کلیک‌هایتان بر چشم

آقاي سردبير
ساعت ٥:۱٠ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۳٠ فروردین ۱۳۸٥  

نشريه آينده‌سازان در شماره ويژه نوروز خود مطلب كوتاهي درباره من نوشته بود.

مطلب را به‌طور اتفاقي چند روز پيش ديدم. براي تشكر از دوستان نشريه آينده‌سازان و لطف و توجهي كه داشته‌اند مطلب را در وبلاگ مي‌گذارم.

البته بعضي نكاتي كه آقاي حسيني ذكر كرده‌اند، نياز به توضيح و اندكي دقت بيشتر دارد كه فعلاً مجال آن نيست.

آقاي سردبير

محمدرضا زائري، روحاني جواني كه نامش با روزنامه‌نگاري گره خورده است، امسال با پذيرش سردبيري روزنامه همشهري و برگزاري مسابقه جهاني كاريكاتور با موضوع «هولوكاست» به چهره‌اي خبرساز تبديل شد. زائري در عمر خود با مطبوعات زيادي همكاري داشته است؛ آينده‌سازان، سروش، حجره (نشريه ويژه طلاب) و از همه مهم‌تر نيستان.

زائري در ماهنامه نيستان(به سردبيري سيد مهدي شجاعي)، دبير تحريريه و «ته مقاله» نويس بود. بجز اينها او مطبوعات زيادي را خود راه‌اندازي كرده است؛ «زمزم انگليسي» و «زمزم عربي» (براي نوجوانان غيرايراني) ، «خيمه» (مجله‌ ويژه هيئت‌هاي حسيني)، «نور، صدا،‌دوربين،‌حركت»! (مجله سينمايي ويژه نوجوانان) و «خانه». البته «خانه» كه در كنار تأسيس خانه روزنامه‌نگاران جوان راه افتاده بود، بزودي به سرنوشت نيستان گرفتار شد و تعطيل شد.

زائري پيش از سردبيري همشهري، سردبير كل «همشهري محله» بود. همشهري محله ضمايم هفتگي روزنامه همشهري است كه براي هر منطقه تهران جداگانه منتشر مي‌شود. «همشهري محله» در تاريخ روزنامه‌نگاري جهان،‌ تجربه‌اي بي‌سابقه و درخشان بوده است.

***

آثار منتشر شده زائري دو دسته‌اند؛ نثرهاي ادبي با مضامين مذهبي (مانند كتاب تنهايي، بيت‌الاحزان، خيمه‌گاه، ذوالفقار و ...) و مجموعه مقالات او با موضوعات اجتماعي و فرهنگي (دو مجموعه خبرنگار بدون مرز و حكايت بيروني) مقالات زائري نشان مي‌دهد او روزنامه‌نگاري است كه سعي دارد مسائل را كاملاً با ديدگاه ديني و انقلابي ببيند و ارزيابي كند.

نكته مهم اين است كه نگاه ديني و انقلابي زائري، نگاهي است صددرصد فرهنگي،‌مردمي، نقادانه و منصفانه. او از دين و دينداري بدون هيچ خجالتي دفاع مي‌كند و همزمان شديدترين نقدها را هم بر رياكاري، تجمل‌گرايي، تنگ‌نظري، بي‌فكري، كم‌كاري و ... وارد مي‌كند. حتي اگر اينها از آدم‌هايي سر بزند كه ادعاي دينداري و انقلابي بودن دارند. يكي از نمونه‌هاي ويژه برخورد او با مسائل جامعه،‌موضعي بود كه او در برابر فيلم مارمولك داشت. او با اينكه نقدهايي هم به اين فيلم داشت، عليرغم جو سنگيني كه عليه فيلم راه افتاده بود، جزو روحانيوني بود كه نه تنها مارمولك و سازندگان آن را محكوم نكردند، بلكه به جنبه‌هاي مثبت آن توجه داشتند. زائري مي‌گفت: «چرا وقتي كارگردان مارمولك (كمال تبريزي) و تهيه كننده آن (منوچهر محمدي كه تهيه كننده فيلم «زير نور ماه» هم بود) آثار بي‌عيب و نقصي توليد كردند، هيچ كس به حمايت از آنان برنخاست و معترضان حالا يادشان افتاده بايد در مسائل فرهنگي موضع بگيرند؟‌حتي به فرض اينكه سازندگان فيلم قصد منفي‌اي داشتند(!)، چرا به جاي جوسازي عليه فيلم سعي نشد از ويژگي‌هاي مثبت فيلم استفاده شود تا نقشه فرضي سازندگان فيلم نقش برآب شود و در عوض معاني خوب فيلم مورد تبليغ قرار گيرد؟ چرا خيلي‌ها بدون ديدن فيلم، آن را محكوم كردند؟ چرا خيلي‌ها متوجه نيستند كه مردم معناي فيلم را‌ـ كه انتقاد از ظاهرسازي است ـ مي‌فهمند و آن را ضد روحانيت تلقي نمي‌كنند؟ و ...» ناگفته نماند كه زائري نويسنده اولين داستان طنز پس از انقلاب درباره روحانيت است يعني داستان «كفش‌هايم كو؟» كه به خاطر آن مورد تشويق ويژه رهبر معظم انقلاب هم قرار گرفت. طرح اوليه فيلم مارمولك هم بين زائري و ابراهيم حاتمي كيا مطرح شده بود كه البته بعدها اين كار از دست آنان خارج شد. زائري معتقد است اگر در نوشتن فيلمنامه مارمولك هم با او مشورت مي‌شد، چند اشكال موجود در فيلم هم مي‌توانست از ابتدا رفع شود.

مقداد حسيني

 


کلمات کلیدی:
 
چرا سال پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله و سلم؟
ساعت ٥:٤۱ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢٠ فروردین ۱۳۸٥  

سال جديد را با اشاره مبارك رهبر معظم انقلاب به ساحت قدسي پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله آغاز كرده ايم. سال جديد مبارك تر از هميشه با نام و ياد پيامبر رحمت آغاز شده و با اربعين حسيني تلاقي پيدا كرده است.ظرافت ستودني رهبر معظم انقلاب در توجه دادن عموم به ياد پيامبر اكرم(ص) از چند جهت قابل توجه است:
نخست آن كه هويت فرهنگي و اجتماعي ما به عنوان مسلمان بيش از هر چيزي وابسته به پيروي از آن فرستاده بزرگ خداست. هرچند متأسفانه گاهي بي توجهي ها و بي دقتي هايي از سر عدم آشنايي كامل با روح معارف اسلامي انجام شده و مي شود كه شائبه بي توجهي ما به اين نكته را ايجاد كرده است.اگر ما به حسين عليه السلام اقتدا مي كنيم و در عزايش سوگواريم از آن روست كه فرزند پيامبر است و او را از آغوش پيامبر و اوج شانه هاي عزت و شكوه او به خاك مظلوميت كربلا كشانده اند و اگر از علي عليه السلام به عنوان الگو و امام و پيشوا تبعيت مي كنيم از آن روست كه پيامبر اكرم او را به عنوان جانشين معرفي كردند (يعني اگر هر كس ديگر را در روز غدير به جانشيني او منصوب مي فرمودند ما امروز از او پيروي مي كرديم) و امروز اگر در انتظار مهدي موعود عليه السلام به سر مي بريم همان پيامبر بزرگوار به ما وعده آمدن او را داده است. به هر سو كه رو كنيم و از هر جانب بازگرديم مي بينيم همه چيزمان به آن رسول گرامي و عزيز وابسته است.
اميدواريم غفلتي ناخواسته كه در طول سال هاي گذشته در اين جهت وجود داشته و بدون ترديد آثار وضعي و طبيعي خود را بر اوضاع اجتماعي و فرهنگي ما گذاشته است با اين توجه و اهتمام جبران پذير باشد. شايد به اين ترتيب باور كنيم پيامبر بزرگ اسلام بيش از هر كس به ما تعلق دارد كه معتقديم بيشتر به آنچه خواسته و دستور داده پايبند هستيم و او را از خود مي دانيم و خود را به او وابسته و دلبسته مي شماريم.
نكته دوم اين است كه در سال گذشته بي حرمتي و اهانت به ساحت مقدس آن حضرت ابعاد گسترده اي يافت و دشمن بي محابا به نقطه اي تير شيطنت افكند كه محل اتكا و اتصال همه مسلمانان و آزادگان جهان است. آنچه در قرن ها و سال هاي گذشته ناپيدا و اندك رخ داده بود در سال گذشته يكباره ظهور و بروزي آشكار و وسيع پيدا كرد و واكنش عظيم متقابل و دامنه داري را موجب شد. اينك براي مسلمانان در شرايط جديد جهاني فرصتي فراهم شده است تا بر آنچه مورد اتفاق و تفاهم مي يابند بايستند و از آن نقطه حركت بزرگ خود را آغاز كنند. شيطنت هاي هوشمندانه و برنامه ريزي شده دشمن براي ايجاد تفرقه و فاصله ميان گروه هاي مختلف اسلامي نيز به همين نكته توجه دارد. اين شايد موضوعي بود كه دقيقا مورد عنايت مقام معظم رهبري واقع شد و با فطانت و هوشياري حتي در عبارت هم لفظ پيامبر اعظم را به كار بردند كه در تعابير رايج برادران اهل سنت مانند «النبي الاعظم» و «الرسول الاعظم» متعارف است.
نكته سوم اين بود كه رهبر عزيز انقلاب اين موضوع را به عنوان يك تعارف و شعار مطرح نكردند كه لازم باشد از آن استفاده تبليغاتي و شعاري بشود. اشاره حكيمانه ايشان به اين كه هر ايراني در هرجاي جهان و در هر موقعيتي در اين سال يك قدم به جلو بردارد از اين نكته حكايت مي كند كه ايشان مي خواهند اين موضوع را به صورت كاربردي به صحنه هاي عملي زندگي ما بكشانند و ايران اسلامي و شهروندان اين كشور عزيز را در هر نقطه از جهان با سيره و آئين آن حضرت به صورت واقعي و عيني پيوند دهند. بايد از اين نكته نگران بود و هراسيد كه شايد چون سال هاي گذشته گاهي اشخاص حقيقي و حقوقي تنها به صورت تعارفي و سطحي با نامگذاري هاي سالانه ايشان برخورد كنند.
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرستاده خداوند بود براي نجات انسان و انسانيت. براي بالا بردن انسان ، براي آن كه زنجيرهاي جهل و ظلم را از دست و پاي پرواز انسان ها باز كند، آمد تا پيام آور رحمت و مغفرت الهي براي فرزندان آدم باشد. اينك با تعيين اين جهت مسير حركت ما در سال جديد مشخص شده است. چه نيكوست هر نهاد و هر شخصي در حد توان و شرايط خود بدون اكتفا به برخوردهاي سطحي و كليشه اي بكوشد و در عمل زمينه رشد و پيشرفت و اميدآفريني را براي ساخت آينده اي روشن و پرافتخار فراهم سازد.
روزنامه همشهري اميدوار است در سال جديد فرصت ارائه خدمتي مبارك و مقدس به حقيقت را بيابد. در راستاي احياي كرامت انسان و نشان دادن جايگاه واقعي انسان. آنچه آن رسول بزرگوار درپي آن بود. كليد اين حركت و كلام اين آغاز اعلام موضع نسبت به همه خوبي ها و زيبايي ها و عظمت هايي است كه خداوند در يك نام مبارك خلاصه كرده است. سال نو را براي خود و خانواده هايتان با ابراز اين عقيده و باور مبارك كنيد. صلوات بر او و خاندان مطهرش كليد گشايش است. زبان جانتان هميشه با ذكر صلوات مبارك و متبرك باد.


کلمات کلیدی: